måndag 2 september 2013

Tröttmössa och med färg i håret också

Idag är nog faktiskt första dagen som jag känner mig riktigt trött som mamma. Som nybliven förälder så dröjer det nog lite tills man känner sig pigg och utvilad om man säger så, men hittills har jag inte drabbats av den där förlamande tröttheten som är väldigt vanlig.

Detta är ju tack vare att vår lillstrumpa är en glad, nöjd och nattsovande bebis. Då är det inte lika svårt att hålla den där tröttheten borta, till skillnad mot kolikskrik och vaknätter.

Och så inatt... Bebisen bestämde sig för att inte somna förrän klockan 04, efter tre matningar och lika många blöjbyten, och sedan vakna igen klockan 07. Därefter har det inte blivit mer sömn för Bönan förutom två korta pass på cirka 20 minuter vardera.

Trots vyssningar, bärande, promenad med vagnen, köra vagnen över en tröskel, ligga bredvid på soffan och sjunga När trollmor har lagt sina elva små troll... Och mycket mycket mer, så vill lillan inte sova.

Skrutten trillade ganska så precis innanför dörren och gör just nu ett tappert försök i projekt "få bebis att somna" och har gått ett varv runt kvarteret med henne i bärselen.

Inte ens det verkar fungera... Frustrerande nog ser man ju hur trött lillan är, hon är alldeles röd om ögonen och man undrar ju absolut vad man gör för fel eller i vart fall vad det är som kan pågå just nu i hennes lilla kropp.

Skrutten började prata om att följa matschemat och laga spaghetti och köttfärssås till middag. Jag kan inte tänka mig en spaghettimiddag... Ge mig en flottig pizza, thaimat eller något annat som bara behöver hämtas från någon annan som lagat den.

Och så behöver jag en dusch. Hela håret är fyllt av vit målarfärg från gårdagens DIY med kökssoffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar