fredag 27 september 2013

Från trädgårdens skafferi

Det är alldeles perfekt med en sidokorg till vagnen. Idag fick den agera äppelkorg. 

Jag själv fortsätter med tajts och tjocka tröjor som "hemmaoutfit". Bekvämt som tusan. 

När vi kom tillbaka från dagens promenad så passade jag på att hoppa i gummistövlarna och plocka av några äpple från äppelträdet. Det känns gott i hjärtat att ta vara på all frukt vi har i trädgården (vilket vi inte alls har gjort tidigare tyvärr) och tidigare har det ju som bekant gjorts miniäppelpajer. 

Denna gången blev det istället en sötstark äppelchutney som är urgott till kyckling- och kötträtter. Inte har jag tänkt innan på att det är alldeles utmärkt att göra av våra äpple. Speciellt i och med att jag själv inte är speciellt förtjust i äppel i bakverk, som äppelpaj exempelvis, men en god chutney tycker jag superbt

Nu återstår det att se om första försöket på en chutney blir lyckat eller inte. Enligt receptet som jag hittade, och gjorde om litegrann, så håller chutneyn i ett år i burkarna så jag passade på att göra en extra stor sats som får åka ner i matkällaren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar