lördag 12 april 2014

Vilken dag!

Alltså så gott det blev innan idag... Ibland kan det vara lite svårt att uppskatta maten som man själv lagar, för att man har liksom "stått i det" eller hur man ska säga, men till och med jag tyckte att det var fantastiskt.

Till och med så att det faktiskt var laxen som blev det magiska idag och inte desserten som jag kanske hade trott. Receptet hittade jag hos Victoria Riis som driver bloggen Matplatsen.net. Där har jag hittat inspiration massor av gånger och allt har nog tusan varit lika gott! 


Söt chilifisk med sting
4 laxfiléer
Salt & peppar
3 dl grädde
1 dl créme fraiche
1 rejäl vitlöksklyfta
1/2 dl sweet chili
2 msk finklippt gräslök
2 msk finklippt persilja
Lägg laxen i en smord ugnsform. Salta & peppra. Blanda grädde, créme fraiche, sweet chili och vitlök i en kastrull och koka upp. Låt puttra några minuter och smaka av med salt & peppar och ev mer sweet chili om så önskas. Rör ner örterna och häll såsen över fisken. Strö över finriven gruyere. In i ugnen, 200 C ca 15-20 min tills fisken är klar och ytan fått lite fin färg.
Vi tripplade detta recept eftersom vi gjorde mat för åtta personer idag, men kan avslöja att det bara lämnades kvar en ynka laxbit och inget annat i kastrullerna. Så klart beror detta på hur stora laxsnittar man har också, men ändå. Grädden tog jag hälften matlagningsgrädde och hälften vispgrädde och den fick stå länge och puttra på spisen, detta gjorde att det aldrig behövdes någon ost i tycker jag. 

Vilken känsla det är när det blir omtyckt när man lagar mat. Att laga mat är ju något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och sådana här dagar är det extra roligt. Och när svärmor och svägerskan bad om receptet så ville jag nästan hoppkrama dem.

Man kanske skulle kunna tro att vi inte skulle vara mer hungriga idag efter denna lunchmåltid, men Skrutten kom faktiskt precis in för att ge mig en puss och doftade då somrigt av grill. Det blir lite grillat med en god sallad till oss till middag, men jag tror nog allt vi klarar oss utan lördagsgodis i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar