onsdag 30 april 2014

Första gången som jag glömt...

Idag är det ju Valborg. Denna storhelg som jag fullkomligt älskade under studietiden i Uppsala. Som vi kunde fira Valborg där uppe.

Sedan dess har det ju inte riktigt blivit på samma sätt och jag har ofta känt ett visst vemod på Valborgshelgen och saknat det där stora firandet. Kanske till och med saknat studentlivet lite. Och det är väldigt vanligt att Skrutten brukar få utstå "de stora berättelserna" som börjar redan med upptakten, sedan fortsätter med att Kvarlborg (kvällen innan Valborg) nästan var ännu bättre och så vidare…

Och så plötsligt händer det. Igår hade jag inte en tanke på att det var Kvalborg. Att studenterna stod och köade i flera timmar utanför Stocken (Stockholms Nation). Kan bortglömmandet kanske tyda på att jag gått och blivit vuxen?

För fem år sedan så började vi dagen tidigt, fortfarande väldigt trötta från gårdagen som slutat väldigt sent, och satte oss i en park för frukost för att några timmar senare ta oss iväg på champagnegalopp.

Idag började jag dagen med att försöka underhålla en bebis under tiden som jag hängde in nytvättade kläder i garderoben, sedan gick jag ner för att fortsätta mot frukosten, då görs upptäckten att Sture vält ner ägg i köket (igen!), jag sätter lillan på golvet och torkar upp i köket och passar sedan på att dammsuga av hela nedervåning också, så fort dammsugaren tystnat så tröttnar lillan på att sitta själv på golvet, under de högsta av gnällformer så gör jag frukost fortare än man kan stava till gröt med smak av banan och mango, det knackar på dörren och en vänlig själ berättar för mig att Strössel rymt, sedan gör jag nästa upptäckt, en gigantisk (det måste den vara i alla fall) fågel har gjort sina behov på vårt stora, och tidigare nyputsade, fönster och där råkade sedan lillan slå i sin panna i kökspallen och gnället gick över till skrik - m.e.n. k.o.m. i.g.e.n. l.i.k.s.o.m.

Trots starten så kommer dagen dock fortsätta helt underbart. Idag är nämligen en fullspäckad dag - vid ska vi bege oss för att beställa alla blommor till bröllopet, inhandla kvällens godsaker (Elin, Glenn och Viggo kommer för att fira tillsammans med oss!) och sedan ska vi ut till Hällevik. Hemma hos mamma ska jag göra första insömnadsprovningen av klänningen.

Man skulle kunna säga att livet är lite annorlunda än för fem år sedan, till 130% till det bättre, men ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar