lördag 26 oktober 2013

Mug cakes




Vid sidan om matlagning och pyssel så tillagas det en hel del saker i bakverkskategorin här hemma. I torsdags hade jag ansvar för desserten under vårt veckomys (vid våra tjejträffar så skiftar vi mellan att laga middagen, ha med sallad och dricka eller göra dessert) och då passade jag på att göra dessa mug cakes som jag hittat receptet här för. 

Mug cakes är en kladdkaka bakad i en kaffekopp. En snabbt ihoprörd smet, ner i kaffekopp och sedan bakad på microvågens högsta effekt under bara några sekunder. Kan det bli enklare?

Mina gjorde jag i Ikeas lite mindre kaffekoppar och det räckte gott och väl för det blir väldigt mäktigt med all chokladsmak. Dessa tog bara 45 sekunder i micron, annars blev de för torra, och det beror säkert på att koppen är ganska så liten. De dekorerades med lättvispad grädde, kolasås och hallon. 

Testa? Till fyra koppar - gör så här:

Blanda ihop 8 msk vetemjöl, 1 dl Nutella, 8 msk socker, 6 msk kakao, 2 ägg, 6 msk olja, 6 msk mjölk till en jämn smet. Fyll varje kopp till cirka 3/4 (mina blev lite för mycket i då koppen var lite mindre) och kör dem en och en på microns högsta effekt. 

Sekunderna i micron kan variera lite med tanke på att microvågsugnar kan vara olika i styrka. Dessa tog som sagt 45 sekunder, man får testa vad som blir bäst. Jag testade först på 60 sekunder, men då blev den torr och det smakar inte särskilt roligt. 

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar