fredag 25 oktober 2013

Bland det godaste vi gjort




I tisdags planerade vi för fish and chips som det syntes här och det blev faktiskt bland det godaste vi gjort här hemma. Att hitta på nya saker att laga, att koka soppa på en knapp (...spik?) och använda inspiration lite varstans ifrån är väldigt väldigt roligt. 

Nu njuter vi av att jag har lite mer tid hemma än vanligt och därför kan låta inspirationen flöda fritt. 

Här har vi fuskat med "chipsen" och köpt Felix stora pommes frites, mest för att spara tid, men gjort frityrsmeten själva. Grunden till smeten och övriga receptet hittade jag här men för att göra det lite mer spännande så tog jag bara hälften så mycket vetemjöl som i receptet och krossade istället ner överblivna salta kex. Istället för bakpulver blev det fiberhusk och så en skvätt öl. Ölen får man inte snåla med, det är det som sätter smaken. 

Friteras i ett par minuter och serveras sedan (som sig bör) i tidningspapper och i mitt tycke med citron, gurkstavar och remouladsås. 

Kan lova att både Skrutten och hans kollega fick sig ett gott skratt när de kom hem med firmabilen och såg mig genom köksfönstret med en elefantöl mitt på eftermiddagen. Eller så trodde de bara att "hemmafrun" gått och blivit knäpp. 

Nomnom nomnom lät det i vart fall när vi njöt av tisdagsmat så god att den hade kunnat platsa som fredagsmat. Kanske inspiration någon?

Och vägen till en mans hjärta går ju via magen har jag hört...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar