tisdag 2 september 2014

När jag lyssnade på en podd

På en, av alla mina, promenader så lyssnade jag på en podd som bland andra saker diskuterade förlossningar. Detta för att podgästen fick sitt andra barn för inte så lång tid sedan och podvärden väntade sitt fjärde (tror jag det var…).

I denna podd så nämnde de båda två att vi pratar så mycket förlossningar, förbereder oss genom kurser, böcker och otaliga berättelser (både välkomna och icke välkomna) om andras upplevelser men nästan ingen pratar om tiden efter förlossningen.

Och detta är verkligen någonting som jag kan instämma i. Inte någon gång under vår föräldragrupp inför förlossningen så pratade vi om detta. Och är det något som ekat bland oss tjejer i vår föräldragrupp efteråt så har det varit hur detta saknades.

Så finns det någon där med en liten knodd som växer och gror i magen så försök spendera lite tid, även om det är svårt, att också tänka på de där dagarna som kommer när bebisen tittat ut.

Kanske förbereda med lugna dagar hemma (hela tjocka släkten kan snällt få vänta lite), lagad mat som bara kan tinas från frysen, föräldraförsäkringen förberedd, räkningar betalade, avsnitt av serier samlade för att kunna förvandlas in till maraton i soffan, prata som par (eller någon annan nära anhörig om man inte är en del av ett par) och försöka att visualisera. Om kroppen, knoppen och allt det där andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar