torsdag 2 februari 2012

Utmaning!

Jag har mycket roligt fått en liten utmaning av Emma som skriver på Emmas Utsida att besvara några frågor, och svaren blev som följande...

Vad gjorde du för tio år sedan? 
Tio år sedan... 2002... Jag gick på gymnasiet, andra året mer bestämt om man ser till februari 2002, bodde hemma i Hällevik och... Ja, gjorde väl det som de flesta gymnasieungdomar gör/gjorde - gick på fester, umgicks med vänner, längtade efter att fylla arton, längtade efter att ta körkort, såg fram emot det sista året på gymnasiet och den ganska så nära förestående studenten. Under hösten 2002 reste jag och min vän Kajan iväg på en av de resor som har påverkat mig mest i mitt liv, vi åkte på en biståndsresa till Filippinerna. En resa som jag aldrig kommer att glömma och som har påverkat (och påverkar mig fortfarande) sedan dess.

Vad gjorde du för ett år sedan?
Då var det alltså februari 2011 och jag hade jobbat min första månad på mitt nya jobb. Det var kallt som tusan och vi hade vår andra "vargavinter", till skillnad mot den förra så bodde vi nu i vårt nybyggda hus i Hörvik och inte i mors sommarstuga. I februari drabbades vi av beslutsångest utan dess like när vi skulle bestämma oss för om vi skulle ta oss an ett nytt projekt i form av huset på Asplyckegatan. Strax efter februari så köpte vi vårt renoveringsprojekt och har sedan dess lagt nästintill all vår lediga tid där. Men det är vårt drömhus och på visningen så sa jag "här vill jag uppfostra våra barn" och så blir det förhoppningsvis också.  

Fem snacks som du gillar:
För en godisråtta som mig så är det ju inte särskilt svårt att komma på alternativ som kan besvara denna punkt. Det svåra är nog snarare att bestämma sig för  bara fem stycken. Men det får bli som följer;
1. Chips och dipp - mums!
2. Lakrits och/eller hårda karameller - mums!
3. Ost i alla dess former - mums!
4. Ben & Jerry´s-glass - mums!
5. Vit choklad

Fem sånger du kan texten till: 
Eh... Är det pinsamt att svara - inte en enda? För mitt minne har någon form av oförmåga att lägga låttexter på minnet, minns snarare fraser ur texten och melodin. Och då är det ju så klart med utgångspunkt i att fråga är ställd som om man ska kunna hela texten. Av någon konstig anledning så kan jag dock flertalet låttexter från Disneyfilmer, varför det vet jag dock inte. Så det får nog blir en något blandad kompott;
1. Adele - Someone like you
2. Pocahontas - Färger i en vind
3. Mikael Wiehe och Ebba Forsberg - För att jag älskar dig
4. Lejonkungen - En värld full av liv
5. Savage Garden - Truly Madly Deeply

Fem saker du skulle göra om du var mångmiljonär: 
1. Skämma bort nära och kära - massor!
2. Betala av lån, spara och placera
3. Resa jorden runt
4. Shoppa
5. Starta ett välgörenhetsprojekt

Fem dåliga vanor: 
Oj, oj... Det kanske inte heller är så svårt att komma på alternativ för. För ovanor det har vi väl nästan alla? Om vi inte är Ghandi så klart.
1. Går och lägger mig alldeles för sent
2. Morgontrött (kanske hör ihop med föregående)
3. Äter godis titt som tätt (denna försöker jag i och för sig motverka å det grövsta just nu)
4. Sover med TV:n och/eller lampan på (stackars Skrutten får oftast sova med ögonmojäng)
5. Borstar mitt hår så lite som möjligt.

Den sista är ju egentligen den mest suspekta. Men den stämmer, tyvärr. Anledningen är att jag är född håröm och försöker därför så sällan som möjligt utsätta mig för den smärta det innebär att borsta håret. Samtidigt som mitt tunna skandinaviska hår har en alldeles superb förmåga att trassla ihop sig vid minsta lilla påfrestning såsom en vindpust eller liknande. Så klart är jag medveten om att det snarare får motsatt effekt av borsta håret mindre, men ändå är ovanan svår att bryta.

Mycket enkelt skulle man även kunna lägga till - tidsoptimst - till listan ovan. Men i och med att jag vägrar inse faktum gällande detta så låter vi det vara.

Fem saker som du gillar att göra:
1. Leva
2. Umgås med vänner och familj
3. Baka och pyssla
4. Resa
5. Läsa tidningar och magasin

Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa:
Oj så svårt. Vem har liksom inte fallit dit på att hänka på någon trend fastän att det kanske inte alls passar en själv? Men men...
1. Ryggsäck (inte ens under studietiden i Uppsala tog jag på mig en ryggsäck)
2. Röda plagg (har väl egentligen inget uttalat emot röda plagg, men det finns faktiskt inte alls i min garderob)
3. Magkorta tröjor
4. "Sticksiga" tröjor
5. Magväska

Fem favoritleksaker:
1. iPhonen
2. Datorn
3. Strössel
4. Pyssellådan
5. Kameran

Jag utmanar följande bloggerskor (som faktiskt alla härstammar från vårt fina Sölvesborg):
Rebecca
Sophie
Felicia
Kajsa och Hanna
Thessan

Tack Emma för fina utmaningen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar