fredag 10 februari 2012

En helg i Götet

Denna helgen spenderas i fina Göteborg. Dels brukar jag och Skrutten alltid åka iväg runt alla hjärtans dag (särskrivs?) för att fira denna "högtid", men sedan råkar det också vara så att min kära farmor bor i Göteborg. Så då slog vi alltså "två flugor i en smäll" med både alla hjärtans mys och farmormys denna helg.

Skrutten och jag brukar ju faktiskt, ganska så titt som tätt, åka iväg tillsammans på lite utflykter, weekends och liknande men vi har faktiskt aldrig varit utomlands tillsammans. Alltså aldrig åkt på en utlandssemester. Alltså inte ens till Köpenhamn.

Efter snart fyra år tillsammans så är ju detta egentligen mycket märkligt och det får det nog minsann rådas bot på detta året.

Å andra sidan är jag nästan lite osäker på om Skrutten skulle vilja resa iväg med mig på utlandssemester. Jag kan nämligen vara "något" strikt med reserutiner, och det kanske inte blir lättare om man ska iväg längre än en weekend inom landets gränser.

Följande har ungefär utspelat sig under dagen;

1. Det skrevs lista med punkter för vad som skulle förberedas innan avfärd
Skrutten blev därtill tilldelad de punkter som var inom hans ansvarssfär.

2. Jag hade monopol på packandet
I och med att vi hade tänkt dela resväska, så mycket var det ju ändå inte som vi skulle ha med oss, tilläts Skrutten knappt komma i närhet av väskan. Hallå det kunde ju stört min packordning liksom. Och det var med ett vakande öga som jag höll koll på Skrutten när han skulle lägga i tandborstarna. Om han ens närmade sig hallen, och därmed resväskan, så frågade jag häftigt "Vad gör du? Du är inte i väskan va?!". Stackarn...

3. Skrutten förvägrades att packa fikat i en Ica-kasse
Jag såg liksom det hända. Det nybryggda kaffet hälldes upp i termosen och koppar togs fram. Ballerinakakorna packades fram ur godislådan. Sedan närmade sig Skrutten vaskskåpet oroväckande fort, där vi har våra plastkassar. Det skulle han inte gjort, han fick snabbt ett "Tänk inte ens tanken". Som svar försöktes det med ett "Men Suss... Vem ska se att vi har packat i en plastkasse? Vi ska ju bara ha det i bilen... Och vem skulle för den delen bry sig?". Ett rakt svar-på-tal blev "Jag ser det, jag bryr mig, du packar inte i en Ica-kasse."

4. Det skulle å det bestämdaste endast stannas på det stora Statoil efter Örkelljunga
Jag är inte ett stort fan av offentliga toaletter och just detta Statoil vet jag har i alla fall fräscha sådana. Det blev ju då en smärre kris när jag insåg att vi redan kört förbi detta Statoil när nöden kallade.

Ja, stackars Skrutten han har det nog inte lätt alltid.



Lite färdkost fint uppdukad på armstödet. Cirka två minuter efter att Skrutten höjt ett varningens ögonbryn över placeringen så hamnade både pompan och dippsåsen i mitt knä. Och plötsligt fick jag igen för alla mina petigheten under dagen. Tiga är guld har jag hört...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar