måndag 5 december 2011

Tre steg fram och två steg tillbaka

För någon timme sedan satt jag och tänkte fram en hel lista på saker som jag ständigt vill ändra/förbättra/ta tag i, men som av någon outgrundlig anledning inte blir av. Den gedigna listan blev ungefär som följande.

Vakna tidigt på morgonen så att dagen börjar i lugn och ro: Brukar fundera på detta si så där varenda söndag, men resultatet på måndagsmorgonen blir sällan en förbättring. Nej, istället är det VM i snoozening och sedan tätt följd av en något panikartad morgon där man försöker att sminka ögonfransarna med lite mascara, samtidigt som man tar deo under armarna, samtidigt som man försöker knäppa blusens alla knappar, samtidigt som man borstar tänderna med vänsterhanden. Kaos med andra ord. 

Tvätta sminkborstarna minst en gång i veckan: Sminkborstarna är knappt tvättade sedan de köptes för några månader sedan. 

Lämna in mobiltelefonen för lagning: Skärmen har varit sprucken sedan augusti 2010 och jag har endast gjort ett halvhjärtat försök att ta itu med ärendet. Kom ungefär så långt att jag satt i 20 minuters telefonkö hos Telenor för att få reda på att det var försäkringsbolaget som jag skulle ringa till. 


Tömma mobiltelefonen på bilder: Det är nu över 2000 bilder i min mobiltelefon...


Köpa nytt halsband och koppel till Strössel: Stackarn går med ett halsband som det är hål i. Hon får i och för sig skylla sig själv lite för det var hon som bet sönder det. Men ändå...

Fixa virusskydd till datorn: Virusskyddet gick ut för läääänge sedan och datorn är sedan dess oskyddad. Om jag undrar varför min e-post blev hackad för någon vecka sedan behöver jag kanske egentligen inte undra så mycket mer. 

Äta frukost varje morgon: En liten period denna höst blev jag riktigt duktig på det här. Eller ok, jag kanske inte fick i mig väldigt mycket, men i vart fall något litet innan jag lämnade hemmet. Men nu är frukosten obefintlig. Morgonrutinerna behöver nog ses över överlag. 

Rensa och organisera i garderoben: Det är ständigt ett smärre kaos i min garderob. I och med att jag har ett j-kla humör gällande om något läggs fel där inne så vågar sambon sällan lägga in nytvättade plagg på hyllorna, utan de får istället en plats på en stol i inväntan på att jag själv ska placera dem rätt. Vilket i sin tur sällan händer. Istället växer högen. Sedan rivs högen för att jag behöver något plagg som ligger längst ner. Och då uppstår det där kaoset. 

Borsta håret varje kväll: Detta låter ju såklart som något solklart för vilken sjuåring som helst. Men är man 20 år äldre än så och lider av hårömhet utan dess like sedan barnsben så borstar man håret så lite som bara möjligt. Lägger man sedan till att man också har sådant där tunt (fint nordiskt hår är kanske mer välformulerat) och flygigt hår som gör att håret väldigt lätt trasslas ihop så är detta inte en bra kombination. 

Ringa Viasat och få dem att få tummen ur och reparera våra boxar: Just nu fungerar endast 50% av våra boxar här hemma, vi kan inte heller kolla på någon av "play"-kanalerna och inte heller ladda ner filmer eller avsnitt från ViasatOnDemand. Vi betalar alltså nästan 1000 kronor varje månad och får kanske 1/3 av de funktioner som vi betalar för. Vi har i och för sig ringt dem och flertalet gånger fått svaret "vi skickar nya signaler till er, så ska ni se att det ordnar sig". Vart tar alla de där signalerna vägen?!

För att bli av med något på listan ovan så bestämde jag mig för att ta tag i virusskyddet för datorn. Det skulle jag inte gjort en måndagskväll. För nu sitter jag här helt utpumpad efter att ha installerat, ominstallerat, startat om datorn, stängt av datorn för att det hela tiden hänger som, och så allting några gånger till.

Så nu ger jag upp och tar mig till sängen istället. Listan lär väl knappast försvinna under natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar