måndag 26 december 2011

Bildregn från julhelgen

                     

                         
                                            

Kvällen kommer att avslutas lika lugnt som dagen började. Kollektivet här hemma har bestämt oss för att det är Sagan om ringen-maraton och vi är nu inne på andra filmen. Förutom att borsta håret och dricka en kopp te så är det den enda aktiviteten som jag ska delta i ikväll. 

Lite avundsjukt sneglar jag på 2/4 av kollektivet som ska vara lediga i mellandagarna och undrar lite varför jag själv inte har planerat samma sak. Men det är ju dessvärre inte så mycket att göra åt den saken just nu utan det är bara att använda lite av den energin som samlats de senaste dagarna och göra sig redo för jobbet imorgon.

Och veckan kommer säkerligen att springa bort i samma tempo som veckorna tycks göra nu för tiden. Och tänk... på lördag är det nyårsafton. Vart tog detta året vägen egentligen?

Så här kring slutet på året så brukar jag, när jag tänker tanken att året bara fort flugit förbi, göra lite "årsbokslut" över vad som har hänt under året som gått. Då brukar man vanligtvis komma fram till att det faktiskt har hänt en väldigt massa saker. Vem vet... det kanske blir till att formulera en liten årskrönika mot slutet av veckan. 

Men lite galet är det ändå att vi kommer att stå där på lördag, på tolvslaget, och fira av det gamla året och fira in det nya med champagne i glaset och fyrverkerier som smäller av på himlen. Nyårsafton, tillsammans med midsommarafton, är nog en av mina favoritdagar på året. 

Oavsett hur man firar det så är det en speciell känsla som infinner sig på denna dag. Man reflekterar över allt som hänt, drabbas av lite nostalgi, samtidigt som en spänningskänsla sprider sig i kroppen över vad som komma skall. Inte minst så blir det nog den senare känslan som får övertaget denna nyårsafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar