lördag 10 december 2011

Mitt i helgen

Det börjar bli sen lördagskväll och det är faktiskt väldigt tyst här hemma på Grottvägen, förutom ljudet från festligheterna på Nobel och ses ifrån TV-soffan, det är nämligen faktiskt bara jag här hemma. Becka är hemma hos sina päron och killarna är på skidresa i Kläppen.

Och precis när jag skrev raderna ovan så kom Becka innanför dörrarna och någon minut senare så ringde sambon och sa att de var på väg hem.

Men i övrigt så har alltså kvällen varit väldigt lugn. Det kändes som om det behövdes. Veckorna som har gått har varit väldigt intensiva, och efter lite intensivitet så behöver man lugnet som en motpol. Vikten av detta har jag lärt mig otroligt mycket om denna hösten som har gått.

Nu, efter att ha hämtat mig lite från gårdagens trötthet, så börjar dock inspirationen "pocka på" igen och jag sitter här och funderar allvarligt på om jag ska ställa mig i köket och baka något. Bakning har sedan länge varit en passion (och även något av en terapiform för mig) och en av de mest ledsamma sakerna med att ha mindre tid tillgodo nu för tiden är att jag sällan bakar.

Det kanske kan låta som totalt vansinne att ställa sig i köket och baka klockan 22 en lördagskväll, men för mig lockar det faktiskt en hel del att få upp ändan ur soffan, fixa i ordning i köket, plocka ur diskmaskinen och kanske slänga ihop lite Bountybollar. För recept kan ni kika på denna underbara matblogg.

För att göra kvällen än mer avig så blev jag just lite sugen på en kopp kaffe. Inte heller något som egentligen är att rekommendera sent en lördagskväll. Men varför inte?

Är inte det en av de bästa sakerna med att vara vuxen? Att man faktiskt kan göra precis (nästan i vart fall) vad man vill, när man vill. Vill man baka Bountybollar klockan 22 på kvällen så gör man det, vill man ta ett bad klockan 01 en fredagskväll så gör man det, vill man ta en kaffe sent på kvällen kanske till och med festa till det genom att värma och skumma mjölken så gör man det, vill man käka chips till middag så gör man det.

I varje fall så är det precis sådant här som man får "lov" till att göra om man är hemma själv en kväll och bara har sig själv att ta hänsyn till. Så nu bär det faktiskt av till köket, om det inte bakas så blir det i alla fall en kopp kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar