onsdag 27 juni 2012

Det doftar blommor i hela vårt lilla hus

Måste erkänna att Maxi är en riktigt bra affär på sina väl valda orter. Här nere i söder finns en av dessa orter.

Jag smet nämligen inom Maxi för att handla med mig lite "snabb middag" efter jobbet idag. Det finns massor att välja av i deras delikatessdisk och man behöver ju då inte utsätta sig för vanlig "snabbmat" som kebab, pizza eller liknande.

Det var nämligen inte alls särskilt längesedan sådant slank ner så ikväll kändes det mer som "inte idag igen", men samtidigt som Skrutten inte skulle vara hemma till middagen, utan bara jag och Strössel. För efter en långpanna på jobbet, stress hem för att hämta vovven hos hennes farmor
och därefter middag ensam i soffan, så tanken på att köra något långkok ganska så bortblåst.

Det blev istället två kycklingspett och lite coleslaw från delikatessen. Snabbt, enkelt och inte superonyttigt.

Väl på Maxi hann jag tänka att "de har ta mig tusan allt i den här affären" precis när jag hittade deras blomsteravdelning. Hur kunde jag missat den innan?

Både nya krukor, krukväxter och snittblommor fick följa med hem.

Sittandes i soffan framför kvällens fotbollsmatch har jag därför haft äran att få känna doften av liljorna som står i sin vas i köket. Underbart.

Huset är (till råge på allt) nystädat, Strössel har varit ute på promenad, fina glasburkar har fyllts med Paulúns müsli och nötter blandade med torkade tranbär och så är hemmet fyllt av nya, väldoftande blommor.

Så trots att jag tidigare idag hade en känsla av "snart kommer magsåret" så ordnade det upp sig ganska så bra ändå. En bra onsdag på det hela helt enkelt.



Liljor från Maxi i loppisfyndad glasvas, rosa fat från Matteus med ljus och glasburkar fyllda med godsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar