måndag 12 september 2011

Måndag!

Det är inte direkt trångt mellan inläggen här (får fortsatt skylla på att dygnets 24 timmar räcker till för allt som ska hinnas med) och ofta hittar jag mig själv här på just måndagar eller tisdagar av någon anledning.

Helgen är avverkad och det har bytts källarfönster på renoveringsobjektet, kräftskivats och shoppats. Sist men inte minst har en bebis fötts, en underbar liten tös som min barndomsvän födde klockan 15.25 igår. Än har vi inte hunnits pratas vid, men en bild på underverket har jag fått. Och frågan är om en söndag kan bli mycket bättre än när telefonen plingar till för att meddela att ett MMS har kommit och MMS:et innehåller en bild på en alldeles alldeles ny liten människa.

Vanligt för måndagar så är det Svenska Hollywoodfruar som rullar på TV:n i bakgrunden och både jag och sambon är nytränade och mätta. 1000 meter i simbassängen verkar vara balsam för själen och en bra start på veckan.

Idag är Rebecca Simonsson med i Svenska Hollywoodfruar, hon är visst och hälsar på Isabel Adrian, fantastiskt cool är hon faktiskt. Vet inte om det är väskan från Chanel, de stora solbrillorna (även de säkert också från något märke) eller kanske det orangefärgade hårt...

Anywho...

Veckan är fullbokad som vanligt, jobb trängs med nagelfixning hos fina Elin och husrenovering. Gällande den där husrenoveringen så har vi faktiskt kommit så långt att vi är klara utvändigt (förutom trädgården då) och ska påbörja allt där inne.

Det första vi gjorde i huset var att riva en väldig massa. Så inomhus är det just nu egentligen bara ett skal kvar. Det mesta är rivet och nu dags för att byggas upp igen. I lördags spenderade jag "några" minuter med att slita bort den "fina" plastmattan som klistrats på den fina (och nu fina på riktigt) trätrappan. Ska bli spännande att se om jag lyckas få bort allt klister, dammig filtstoppning och plast och istället få fram den ursprungliga trappan. Ett litet eget projekt helt enkelt.

Just nu känns det som om det fortfarande är väldigt långt kvar och det är ganska så svårt att se "ljust i andra sidan tunneln" eller hur det nu är man säger. Men en dag så kommer det faktiskt bara vara kvar småfixet (den roligt biten enligt mig) med att välja färg och tapet, beslagen på köksluckorna, kaklet till badrummen och organiseringen av gå-in-garderoben.

En dag kommer vi också sitta där i soffan och kunna pusta ut, tänka "så bra allt blev" och bara vara riktigt riktigt nöjda med vad vi åstadkommit. Låter det som att husrenoveringsenergin dippat? Kanske... Men det är verkligen så att det går i vågor det där. Vissa perioder undrar jag verkligen vad vi har gett oss in på och andra perioder är jag lyckligast i världen över att vi vågade ta oss an detta projekt och man får en glimt över hur otroligt fint allt kommer bli.

Nu ska jag försöka slita sambon och Strössel ifrån sportsändningen på Svt och övertala dem till lite nattsömn istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar